SEMESTER i Finland, första veckan.

Måndag, 20/7
Vi blev väckta av städerskan som knackade på hytten och vi satt sedan i bilen vid 07 finsk tid. Körde av båten i Åbo och Henri körde de första två timmarna innan vi stannade för frukost, jag och Evelina sov till och från. Vi stannade i Tampere. När vi var mätta och glada så satte jag mig framför ratten och Henri fick sova lite. Jag körde nästan fyra timmar upp till Kuopio där vi stannade för lunch på IKEA. Efter de körde Herni sista tre timmarna innan vi var famme i Puolanka där vi handlade mat för några dagar innan vi åkte ut i skogen till första sommarstugan. När vi kom fram kramade vi alla hej, det är Henri’s pappas släkt som har den stugan i Pudasjärvi. När vi har druckit en halv longero så droppade Eve – ”vi ska inte ut o springa”, jag var inte sen att nappa på de efter att ha suttit stilla i princip tre dagar…. så vi snörade på oss skorna och sprang iväg bland myggen – fick ca 200 myggbett!!! :S Vi grillade sen korv och åt grillsallad, spelade kort, bastade och umgicks resten av kvällen med Henri’s farmor och farfar, faster och hennes man + Henri’s föräldrar.

Henri borstar tänderna nere vid sjön, kl 22,30!!! Så himla ljust :)

Tisdag, 21/7
Vi sov till 9,30, åt frukost och hängde i storstugan på förmiddagen. Vi åt sen lunch och Eve åkte ut på sjön med Jussi för att fiska medans jag och Sari stod nere vid sjön och diskade. Eve fick en gädda på 3,7 kg!!! helt galet stor xD Vi fikade under eftermiddagen och spelade Ticket to Ride i storstugan samtidigt som vi umgicks med de andra. Innan middagen körde Henri mig och Evelina 1 mil från stugan (ut till stora vägen) och så sprang vi hem. När vi kom hem bastade vi och gjorde oss klara för middag. Grillat kött med goda tillbehör. Vi satt sen på verandan på storstugan där vi visade alla bilder från bröllopet och även på vårt hus för Ritva, Jouko, farmor och farfar.

Onsdag 22/7
Vi sov till 10 ungefär, åt frukost slappade fram till lunch i storstugan. Vid 13-tiden när vi ätit lunch packade vi in oss i vår bil jag, Henri, Eve, Sari och Jussi för at köra upp till Pudasjärvi. Vi kikade i butiker, fikade och handlade innan vi åkte hem igen. Var hemma på stugan igen runt 17 och då slappade vi tills det var dags att grilla. Jag grillade kött till oss + banan med choklad i till efterrätt. Se hängde vi upp i storstugan tills de skulle lägga sig och då spelade jag, Eve och Henri en omgång ticket to ride innan vi somnade.

En ren mitt på vägen som skuttade :)

Torsdag 23/7
Blev väckta av Eve vid 09. Henri somnade om men jag åt frukost och åkte ut på sjön med Eve o Jussi, till krokodil-stället. En mysig båttur men vi såg tyvärr inga krokodiler ;) Tillbaka på stugan väckte jag Henri vid 11 och sen åt vi lunch, ”stekpannepizza”, väldigt gott i Finland!!! Även banan med choklad till efterrätt för mig och Eve. Jag och henri såg en kul film på iPaden efter lunch för att komma ifrån myggen lite. På eftermiddagen körde jag, Eve, Jussi och Sari 7,5 km bort från stugan och vandrade upp på ”kometo”. 3 km rakt upp på ett berge, 3 km rakt ner. När vi var tillbaka vid bilen så bytte jag och Eve om till löparskor och sprang till stugan de 7,5 km som vi kört innan. Bastu och grillat kött till middag, häng i storstugan tills de somnade och sen spelade jag och Eve uno tills vi somnade.

Henri och Evelinas farfar Manne. Han letade fram mygghattar
som vi kunde ha när vi gick upp till Kometo.

Grillitassu är sååå gott!!!

Ett glas vin i solnedgången :)

Fredag 24/7
Klockan var ställd på 8,30. Då åt vi frukost, städade ur stugorna och packade bilarna. Vinkade hejdå till Eila och Manne då vi skulle köra vidare till nästa stuga. Stannade för pizza-lunch i Poulanka innan vi körde vidare sista biten till Kuhomo. Stannade hos Ukki (morfar) för att lämna av lite grejer och säga hej, sen åkte vi förbi mommo där vi fick fika. Efter någon timme så handlade vi och åkte ut till stuga nummer 2 för resan. Slappade och installerade oss till Anette (Sari’s tvillingsyster) och Arto kom. Vi bastade sen och jah grillade kött till middag ute bland myggen, huuua!

Lördag, 25/7
En dålig natt, Henri vände sig 180 ggr i timmen, så vi båda blev störda. När vi vaknat och ätit frukost snörade jag och eve på oss löparskorna och sprang från stugan. Henri plockade oss efter ca 9 km. Vi duschade hos Sonja (mormor) och sari o Jussi kom även dit så vi kunde äta lunch tillsammans. Vid 12,30 gick Eve o jag bort till torget i Kuhmo och kikade i butiker. Mötte upp sari o Jussi på magasini och sen en sväng till alko. Henri plockade upp oss och vi handlade till festen vi skulle ha för Sari o hennes tvilling på kvällen. När vi kom till stugan hade Sari’s bror Jarmo kommit dit också. Vi drack gott hela eftermiddagen och jag och Eve tog en ro-tur på sjön.

evejuliabåt
evejuliabåt1

När vi var tillbaka satt vid nere vid sjön och lyssnade på musik, pratade o skrattade. Kl 17 ropade Sari’s syster att det var dags för tårta. Vi trodde ju då att vi skulle fira de två, men inte då. De ville fira oss, eftersom de inte var med på bröllopet. På vår 3-månaders dag blev vi alltså firade igen :) Ukki höll ett superfint tal och vi fick present från släkten. Det är även från denna sida av släkten som vi tagit vårt efternamn, så de är såklart väldigt stolta ;) Vi njöt av tårta och sen fortsatte festen och firandet. Jussi stekte kvällens kött på öppeneld och vi hängde nere vid stranden.

Sen åt vi gott, bastade rökbastu och jag och Eve tog många dopp i sjön. Vi satt sen och tjötade inne i stugan fram tills 01,30. Sen somnade vi gott ;)

Söndag, 26/7
Vaknade och åt frukost. På förmiddagen åkte jag, Eve och Henri in till stan, till Sonja. Slappade i hennes soffa och fikade. Åkte en tur med mommo till en fors. Köpte internet och åkte hem till henne igen för sen lunch vid 15. Jag och Eve låg i varsin säng/soffa och surfade lite grann och Henri visade alla bröllops bilderför mormor. Vid 17-tiden åkte vi tillbaka till stugan, men Henri släppte av mig och Evelina 12 km hemifrån så vi kunde springa hem. Efteråt var jag ganska stel i både höfter och ljumskar. Sen bastade vi och grillade korv i öppnaspisen till middag. Eve och jag spelade kort och Henri visade bröllopsbilder för jarmo. På söndagen hade Sari’s syster med familj och morfar åkt hem så det var bara vi och Jarmo (brorsan) kvar i stugan den natten :)

På utflykt till forsen

Det var första veckan de, nästa vecka kommer i nästa inlägg ;)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>