SEMESTER i Finland, andra veckan

Måndag 27/7
Vi vaknade av att Sari öppnade dörren till vår stuga (de sov i en stuga uppe på berget). Tanken var att vi skulle ha frukosten klar när hon kom ner eftersom hon fyllde år, tjuhuu! Nu sov vi, haha. Men hon fick slå sig ner så vi kunde duka fram de vi hade i matkällaren :) (det finns ju ingen el på stugan så kylskåp finns ej…). Efter frukosten så åkte Sari o Jussi en sväng till stan och vi slappade en stund innan vi också åkte in till mormor. Hon bjöd på kyckling och potatis till lunch och sen slappade vi i soffan en stund. Jag o Eve sprang sen 10 km runt Kuhmo. Vi åkte sen ut till stugan för gotta, dans, sång och bastu. Grillitassu och banan med choklad i öppna spisen. Somnade sedan vid 23-tiden.
Mysig födelsedagsfrukost
Tisdag 28/7
Efter frukost snörade jag och Evelina på oss skorna för att springa 22 km, från stugan in till stan. Det gick bra för oss, men lite ont i benen såklart. Vi var framme runt kl 13. Henri serverade vatten till oss längs vägen, två gånger. Vi duschade sen hos mormor och åt lunch. Efter lite surfande i soffan så åkte vi för att handla till tacos o sen hem till stugan. Eftersom vi duschat i stan så orkade vi ej basta, men Sari o Jussi gjorde de. Så när de bastade fixade vi fram taco’s. Sen ägnade vi kvällen åt spel och mys bara vi.
Onsdag 29/7
Efter frukost lämnade Sari och Jussi mig och Eve 10 km från stugan (de skulle in till stan) och så sprang vi tillbaka. Väl hemma så bastade jag och Eve för att få varmvatten och kunna duscha och så åt vi lunch. Sari o Jussi kom hem och strax därefter åkte vi in till Kuhmo. Kollade i lite butiker och fikade hos Sonja. Tanken var att vi skulle hjälpa morfar i skogen men det kom en sån rejäl regnskur som höll i sig hela eftermiddagen att det fick ställas in. Vi skulle handla lite och Sonja med så hon följde med oss till s-market och när vi kört hem henne igen så åkte vi ut till stugan. Anette (Sari’s tvilling) o Arto hade kommit tillbaka till stugan från Oulu. Vi åt tårta för att fira deras födelsedag i efterskott. Vi åt sen grillat och jag gjorde ost fyllda baconinlindade champinjoner o potatis. Skrattade i princip hela kvällen åt Arto, till vi somnade vid midnatt, hahahahaha.
Jussi provar mormor’s rullator. De är sååå coola i Finland – haha.
Torsdag 30/7
När vi vaknat och ätit frukost så klädde vi alla på oss och gick ut i skogen. Vi hjälpte ukki med att plockade ris, som han gallrat bort. vi la allt i högar som han sen ska bränna. När vi var klara åkte vi in till Sonja för lunch, när alla väl velat klart ;) När vi ätit upp slappade vi lite hos henne innan vi åkte iväg på nästa äventyr. Vi gick ca 5 km för att få se ”Ryska gränsen” och ”ingenmansland”. När vi gått runt hoppade vi in i bilen igen och Jussi o Henri lämnade mig o Eve 8,5 km hemifrån. Vi sprang då tillbaka till stugan (jag ska skriva ett eget inlägg om allt vårt springande denna semester). Resten av kvällen (vår sista kväll på stugan) spenderade vi med bastu, korvgrillning och chill i stugan. Även bilen blev fullpackad med alla våra saker då vi skulle åka tidigt.
Fredag 31/7
Både jag, Henri och Evelina sov dåligt då ingen ville sova förbi klockan. Den var ställd på 04,30 men vi alla vaknade redan vi 04. Vi gick då upp och packade in våra sista saker innan vi körde ner mot Helsingfors. Första stopper blev frukostbuffé.
Väl framme så parkerade vi bilen i hamnen och gick in mot centrum. Shoppade litegrann på Marimekko innan vi hittade ett bra lunchställe. Kikade i lite fler butiker men utan resultat. Det kom en rejäl regnskur så vi blev helt dygnsura!!! Gick tillbaka mot bilen och tog en fika i terminalen innan vi körde på båten.
När vi lämnat grejerna i hytten så shoppade vi lite i taxfree’n innan vi tog en öl/cider och sen gick för att äta middag. En köttbit till huvudrätt och lakrits cheesecake till efterrätt.
Vi tog sen en drink i solnedgången i akter. En bartender som jobbade där var Silja’s svar på ”färjan Håkan”, så störd alltså xD haha. Men jordgubbsmojito, det kunde han minsann!!! Så god.
Vi spelade kort i hytten en stund medans vi väntade på att midnightshow’en skulle börja. Dock var denna sååååå dålig. Vi satt sen kvar vid bordet någon timma för att prata med en kille som satt med oss under showen. Strax före halv två sa vi hejdå och gick o la oss i hytten.
Lördag 1/8
När vi vaknade och gjort oss klara gick vi upp på däck en stund innan det var dags att kastade in i allt bilen och åkte av båten vid 9,45. Vi gjorde ett kort frukost stopp innan vi kom till Björsäter. Pappa skulle simmar/cykla/springa triathlon med start 14,00 och vi ville heja på honom.. Vi åt lunch på bryggan i solen innan start.
Pappa gick i mål på 1 h och 8 min. Vi hejade bäst vi kunde. Vi åkte sen hem till mamma och pappa för att slappa i solen på altanen och äta mammas goda köttfärspaj. Även Molly kom in till oss en stund för mys innan vi skulle ge oss iväg. Smultronstället och strosande i Söderköping stod på agendan. SÅ mysigt denna härliga sommarkväll.
Söndag 2/8
Åt frukost när alla vaknat. Ja o molly spelade ett spel som hon köpt av ett presentkort hon fick av mig i sommarpresent. Vid 11,30 hämtade Henri min bror Fille o Erica i stan. Vi slappade i solen och åt lunch ihop vid 13. Mamma bjöd på god kassler och ris gratäng. Sen packade vi in oss i bilen och körde hemmåt. Lämnade av Evelina i Göteborg vid 17-tiden. Vi åkte sen bort för att hämtade kläder i Nödinge (Henri’s kostym och min klänning från bröllopet) o körde sen till Mölndal. Vi grattade Markus som fyllde år och så vi gick tillsammans med dem och köpte pizza innan vi åkte hemåt. Henri gasade på lite då vi faktiskt längtade hem lite. Var hemma runt kl 21 och då packade vi upp allt som vi haft med oss till Finland innan vi däckade i soffan båda två! :)
Två sköna veckor i Finland har vi haft. Trevligt sällskap, avkoppling, mycket god mat och massa träning. Det är nyttigt för kroppen att vara utan el några veckor, men otroligt skönt att komma hem till det man är van vid igen :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>