Halva veckan jobb – halva semester

Nu är det ärligen lite skugga och jag har tagit med mig datorn ut på baksidan för att skriva ifatt litegrann ;) I solen ser man inget på skären och man har ju inte lust att sitta inne när det ÄNTLIGEN blev lite svensk sommar :)

Måndag, 13/7
På måndagen var det jobb som gällde 7-16. Sen åkte jag hem direkt, med förkylning i kroppen fortfarande så var det inte läge att träna. Dock tog jag en långsam promenad efter middagen ner vid havet på 3-4 km.

Tisdag, 14/7
Tisdagen var likadan den, jobb 7-16. När jag kom hemifrån jobbet hade dock Henri plockat med sig sin syster Evelina från Göteborg. Hon ville såklart se vårt hus och vi hade en ordentlig myskväll i solen. När vi spelat lite kort i solen åkte vi bort till Olofsbo för att handla lite. en förberedde vi middagen och medans köttet låg i marinad och potatisen i olja + salt så gick vi en PW på några km. Middag på altanen i solskenet.

Vi avslutade kvällen i solnedgången med att grilla marshmallows och banan med choklad i :)

Onsdag, 15/7
Gick upp vid kl 06 för sista gången på fleeeera veckor då det var sista dagen innan semestern. Väckte Evelina och Henri innan jag åkte då de skulle åka upp till Göteborg igen. Jobbade på fram till strax före fyra. Stämplade ut och välkomnade semestern!!

Åkte hem direkt för att byta om och åka för att möta upp min jobbarkompis Anna på Björkängs camping. Vi inledde semester med ett zumba-pass i solen och åkte sen hem till oss. Visade Anna vårt hus och bjöd sen på grillade hamburgare med goda tillbehör till middag när vi duschat.

Torsdag, 16/7
Första dagen på semestern och kl 07,00 ringer elektrikerna på dörren, suck. Lika dant förrförra året då vi flyttat till Väröbacka precis ;) En ”nolla” behövdes till alla lampknappar så att de går att styra med våra telefonerna. Jag försökte somna om men de hade så trevlig här ute och skojade högt med varandra (Henri brukar anlita dem via jobbet i vanliga fall så känner de) så det gick inte sova. Gick upp kvart över sju och började skriva tackkorten sedan bröllopet. Alla adresser på kuverten var lagom klara till 9 då även de var klara. De åt frukost med oss innan de åkte vidare på nästa jobb. Sen åkte vi upp Varberg, Jag och Henri. Jag sprang 7 km på gymmet och duschade medans Henri jobbade några timmar på kontoret. Vi åkte sen upp till Väröbacka där vi plockade ut alla sensorer bakom alla lampknappar och dörrsensorer. Avslutade med att ta den sista grejen från förrådet – poolen. Jag hade nämligen sålt den på Facebook under tiden jag sprang på gymmet. En kille köpte den för nästan precis samma som vi köpte den för, förra året i maj. Vi använde den ju nästan varje dag hela förra sommaren :) Vi åt lunch innan vi åkte hem och killens svärfar kom hit och hämtade poolen, super snabbt och smidig försäljning. När poolen väl var hämtade så stod vi och pratade med grannarna i någon timme ute på gräsmattan, vi bytte även nummer då vi skulle vara borta några veckor och ifall något skulle hända med huset. Bra att någon kan kontakta en då när man är ny i området och ingen känner en :) Vi åt rester till kvällsmat och kikade på några avsnitt ute på altanen i solen innan jag började förbereda Finlands packningen lite smått.

Fredag, 17/7
Henri jobbade sin sista dag innan han gick på semester också. Jag somnade om när han åkte iväg men bara någon timme. Åkte in till Varberg för att köpte de sista sakerna vi behövde ha med oss till Finland och kollade upp ett skramlande ljud i bilen på Hedin Bil, fick sitta där och vänta nästan en timme men de hittade inget fel och det var väl tur de :) Åkte sen till gymmet där jag sprang 7 km, sedan var klockan 15,30 och då tog jag med mig Henri hem från stan då han skulle lämna sin jobb-bill i fall någon behövde den när vi var borta :) Jag packade de sista och fixade med huset resten av kvällen. Vattnade alla blommor både inne och ute och Henri fixade med vårt larmsystem så de skulle fungera när vi åkte iväg. Vi la oss vid halv tolv tiden då vi skulle upp skapligt på lördagsmorgonen. Henri packade sina saker för två veckor de sista 5 minuterna innan vi la oss. Tur jag tvättat allt och vikt så han hade lite att välja på ;)

Lördag 18/7
Klockan stod på halv åtta. Vi ”stängde ner huset” här hemma och packade in allt i bilen. Vid 9,30 åkte vi mot Mölndal då bilen behövdes tvättas innan vi åkte.

Allt inpackat i bilen och såååå redo för semester

När vi kom fram till tvätten så var den trasig, men jag ringde till numret som stod på skyltarna och de blev jätte tacksamma att någon hörde av sig. Han kom och startade om den och som tack fick vi tvätta gratis. Hade ingen ringt utan bara åker därifrån igen så tjänar de ju inga pengar, så han var glad. När bilen var skinande ren så körde vi bort till Nödinge där vi parkerade vår FULLPACKADE bil i mina svärföräldrar garage och bytte mot deras lilla golf. Eftersom vi skulle på bröllop så ville vi inte ha vår bil (med alla grejer till Finland) ståendes utanför hotellet vi skulle sova på. Vi åkte lite snabbt förbi Jocke o Cajsa för att säga hej innan vi köpte lunch med oss till hotellet och checkade in. Vi åt uppe på rummet innan vi gjorde oss klara och körde bort till Surte kyrka. En fin vigsel för Louise och Marko och en härlig fest med massa god mat och härliga tal.

När restaurangen/barne på farshatt stängde vid 01 så gick vi upp till vårt rum där vi somnade gott.

Söndag 19/7
Klockan var ställd på 08, då packade vi ihop våra saker och åt en god hotellfrukost innan vi hoppade in i bilen.

När vi lämnat golfen i Nödinge och hämtat vår bil så hämtade vi upp Evelina i Kortedala för att ta med oss henne till Finland. Våran lilla adoptivdotter i baksätet blev det till slut under semesterns gång ;) Vi hade ca 3 timmar att köra och vi kom till Ljungsbro och mina föräldrar runt lunch-tid. Där blev vi bjudna på lunch (som jag fått önska) och nyplockade bär med glass till efterrätt.

Vid halvfyra tiden åkte vi där ifrån och rullade mot Stockholm. Var så klart tvungen att ta en liten groopie i bilen ;)

Vi kom fram till båthamnen vid strax före 18. Handlade lite på Ica innan vi ställde oss i kön. Kom ombord på båten smidigt och efter ett snabbt besök i hytten för att lämna grejerna satte vi oss i solen på akterdäck. Efter en öl/cider kikade vi igenom taxfreebutikerna.

Klockan 21 hade vi bokat bord på en grillrestaurang och herredgud vilket god mat de hade. Dessutom fick vi bord med havsutsikt ;)

Vi drack sen drinkar och tittade på en dansshow fram tills vi gick och la oss strax efter midnatt :)

Vi avslutade med alkoholfria jordgubbsmojito då vi skulle köra av båten vid sju på morgonen och köra hela dagen sen på Finska sidan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>