SÄLEN 2015

Lördag, 28/2
Vi hade ställt klockan på 07, men Henri vaknade redan vdi 06,15 och viskade ”ska vi gå upp och åka”. Lika bra att komma iväg, så vi packade det sista och lastade in allt i bilen. Vid 06,45 rullade vi från Väröbacka, första stoppet blev på McDonalds i Trollhättan för frukost. Jag har aldrig ätit frukost på donken innan men det var riktigt gott med deras McToast och smoothie.

Vi åkte sen vidare och kom till Sälen 12,30. Då mötte vi upp Sari & Jussi vid stadium outlet för att köpa lite underställ. Sen gjorde vi nästa stopp på Ica i Lindvallen där vi köpte lite nödvändigheter och lunch. Vi åkte sen mot stugan där vi åt och slappade till damernas 3-mil.

När damerna gått i mål så gick jag, Sari och Jussi en promenad i det lite halv stormiga vädret. Sen slappade vi resten av kvällen i soffan framför mello och skålade i bubbel. Vi skulle nämligen prova ut bubbel till bröllopet, så vi hade med tre olika flaskor att njuta av under veckan.

Henri nöjde sig inte med en tjock-tv, så han hämtade en skärm i
bilen och hängde upp på en tavelkrok…. Hahaha.

Eftersom vi varit uppe tidigt så var vi ganska trötta. Somnade gott iaf, även om det kändes som Henri skulle ramla ner genom övervåningen på våningsängen. Som det knakade, hahaha.

Söndag, 1/3
Redan mars, det går ruskigt fort nu!!! :) Eftersom det var snöstorm och blåste ruskigt kallt så stannade vi inne på förmiddagen.

Åkte ner och handlade lite vid Tandådalen och sen kikade vi allihopa på herrarnas 5-mil. När det var slut vid 15,30 så hade vädret lugnat sig lite så vi bestämde oss för att åka en tur på längdskidorna iaf. Jussi vallade skidorna på loftet på övervåningen.

Vi åkte sen en runda vid Tandådalen på lite halvtaskiga spår på 5,7 km. Det var skönt att röra på sig iaf och det gick ganska bra för mig. När vi kom hem bastade vi och Henri lagade renskavsgryta och jag gjorde potatismos och fixade resten. Såååå gott :) Sen kikade vi på tv och drack gott resten av kvällen.
Till efterrätt bjöd jag på citronfromage med riven choklad
Måndag, 2/3
När vi ätit frukost så gick vi alla ut på en morgon promenad, även Henri hängde med. Vi gick upp till Myrflodammen och ner till Tandådalen och så hem, ca 5,1 km.
Jussi på Jossivägen! ;)
Väl hemma igen åt vi risgrynsgröt till lunch och Jussi vallade våra skidor. Jag, Sari och Jussi åkte bort till Högfjället medans Henri låg kvar i soffan. Det var ganska svår vallat pga vädret. Jag och Jussi hade det INTE lätt då vi hade bakhalt. Vi åkte iaf 9 km och utsikten var iaf super fin däruppifrån :)
Jussi provade att valla om sina skidorn lite snabbt i spåret men det blev inte bättre tyvärr. Så sista km var lite kämpiga men vi hade ju inte brottom någonstans ;) När vi var tillbaka vid bilen så åt vi en kexchoklad innan vi gick in på Ica. Köpte lite nödvändigheter och åkte sen tillbaka till Henri.
När vi bastat och värmt upp oss igen så lagade jag korvstroganoff med pasta till middag.
Då vi behövde posta ett brev (angående en sak till bröllopet som snaaart är färdigt) så tog jag, Sari och Jussi en kvällspromenad. Vi skulle bara gå ner till Hemköp och tillbaka men gisses vilken promenad det blev…. HAHAHA. Tur Jussi hade pannlampa på sig för vi hamnade på ”stora vägen till Sälen” och gick km efter km innan vi tillslut kunde svänga av. SOM JAG skrattade nästan hela vägen, hahaha. Vi hade iaf kul. När vi var tillbaka i stugan efter vår ”lilla promenad” på 7 km så hade Henri förberett för nästa champagne provning och varsin jäger.
Detta rosé bubblet var sådär, det kommer vi absolut inte att ha iaf. Det var drickbart, men inte mer. Sen kikade vi på tv och somnade tidigt.

Tisdag, 3/3

Jag vaknade med ont i halsen, men det lindrades med en kopp te framför nyhetsmorgon. Vi slappade sen hemma fram till 10-tiden innan vi ringde och bokade skoter. När vi ätit lunch så åkte vi bort till Hundfjället där vi parkerade, då skoter-turen utgick därifrån. Vi hade en privat guide, så det var bara guiden och sen jag och Henri på en skrot och Sari och Jussi på en. Vi körde först lite grann i skogen och sen åkte vi upp på hundfjällets topp. Tyvärr var det lite dimmigt där uppe men det var ändå roligt att åka upp. Vi vände sen neråt och åkte en bra stund innan vi kom fram till Lindalens fäbod. Där drack vi kaffe/varmchoklad med grädde och åt kanelbullar.
När vi kört i två timmar så stannade vi till nedanför Väggen där det var ett stort område där man fick köra så fort man ville och ”leka av sig”. Henri och Jussi körde som galningar, men jag tog det liiiiite lugnare :P
När vi kommit tillbaka till där vi startade så hoppade vi in bilen och åkte förbi Hemköp på vägen hem till stugan. Köpte med oss semlor och lite annat. Väl hemma så hoppade jag, Sari och Jussi i skidkläderna för att ge oss ut på en tur. Henri la sig i soffan och ville inte följa med. Vi startade i sol och avslutade i rejält snöfall och flera cm snö som satt fast i vallan under skidorna…. :P 12 km slutade rundan på iaf :)
När vi var tillbaka skålade vi i jägermeister innan vi bastade och ”badade” i snön, sååå härligt!!
Till middag åt vi grilladkyckling med ris och svampsås, mycket god mat som Sari lagat :)

Onsdag, 4/3

Vaknade lika tidigt som alla andra morgnar (strax efter 07,15). Åt gröt till frukost innan det var dags för Jussi att valla skidorna och för oss att byta om. Vi skulle denna dagen köra kalvenrunt (runt hela tandådalsberget). Vi parkerade nere vid tandådalens vallabod och började sen våran otroligt varma och soliga runda.
Super mycket folk ute i spåret IMG_2545
Det var riktigt varmt men också otroligt fint hela vägen runt. När vi åkt 5,7 km var vi framme vid östra Tandådalen och där Henri mötte upp oss för att grilla korv. Vi värmde oss lite vid grillen då de var lite skugga där.
Henri åkte sen hem och vi knäppte på oss skidorna och åkte vidare. Tog en liten extra runda vid pulsen. När vi kom till bilen så ville jag inte åka hem. Jag hade perfekt valla och det var ju så fint ute så vi körde en extra runda till på 5,7 km. Hela dagen slutade på 18 km längdåkning :) När vi kom hem så bastade vi innan jag och Henri åkte ner till centrum. Vi skulle hyra skidor för våra slalom dagar (torsdag och fredag). När vi provat ut pjäxor, skidor och stavar så lämnade vi det i bilen och gick vi bort till Tandådalens värdshus för att boka bord till kvällen efter.
När vi kom hem hade Sari gjorde lasangette som vi åt  och sedan var det provning av sista bubbelflaskan tillsammans med chokladmousse och grädde. Så sjukt mycket gott vi ätit under veckan :P hahaha. Vi såg sen på tv och myste i soffan resten av kvällen.
Torsdag, 5/3
När vi vaknade så åt vi frukost och klädde på oss varmt för en dag i skidbacken. På med pjäxor och in i bilen. Vi började dagen borta i Hundfjället och tog det lite lugnt fösta åket. Det var så grymt stor skillnad på Henri’s åkning detta året jämför med förra året, nu bara susade han ner för backen (och slängde sig inte i varje sväng :P).IMG_2568
Solen lyste från klarblå himmel!!!IMG_2572

Slalom är livet alltså!!!!! :D
När vi susat ner för många backar så blev kl 12 och vi åkte ner till bilen för lunch-paus. Vi köpte med kebab från Ubbe’s och åkte till stugan för att äta. S & J var ute och åkte längd så de träffade vi inte då. Vi spenderade sen eftermiddagen i Tandådalen, super lite folk i alla backar så vi kunde njuta till MAX!!! :)
När klockan blev 15,30 var Henri trött i både ben och fötter så vi åkte till stugan. Efter bastu, fix och lite gott att dricka så åkte vi ner till Tandådalens värdshus där vi bokat bord 19,30. Vi njöt av varsin plankstek och en efterrättstrio – SÅ GOTT!!!
När vi var suuuuper mätta så körde vi hemåt igen och vi alla slängde oss på soffan och orkade inte göra någonting. Haha, ibland är de jobbigt att bli så mätt ;)

Fredag, 6/3

Morgonen såg lika dan ut som dagen innan. Frukost och ut i skidbacken!!! :) Det gick lika bra för Henri denna dag och det var lika fint väder. Jag njöt som bara den, så kul att Henri faktiskt tycker det är liiite kul med slalom, eftersom jag tycker det är så roligt.
Efter väldigt många åk, åkte vi hem för att äta risgrynsgröt till lunch i stugan. Vi värmde fötterna och slappade i soffan ca 10 minuter. Vid kl 14 var vi tillbaka i backen och åkte så många åk vi hann i det fina vädret innan liften stängde vid 16-tiden. Henri hade nog gärna lämnat tillbaka skidorna redan vid lunch, men för min skull åkte han hela eftermiddagen <3 När klockan (tillslut enligt Henri, hehe) blev 16 så åkte vi ner till bilen och tog på oss våra kängor. Vi lämnade tillbaka skidorna/pjäxorna vi hyrt och körde sen till stugan. Där väntade bastu, jäger och en fryspizza (faktiskt godaste jag ätit)  till middag. Vi packade sen ihop det mesta och slappade i soffan framför Let’s dance. Vi var alla så trötta att vi allihopa somnade INNAN utröstningen, haha. Den börjar väl ändå vid 22.20 eller något? :P

Lördag, 7/3

Morgonen bestod av att städa stugan och packa in allt i bilarna. Vid kl 09 rullade vi från stugan och Tandådalen. Inga köer förbi Sälen även om det var lite folk påväg upp till Vasaloppet (som var dagen efter). Vi stannade till för lunch i Sunne och sen körde vi hela vägen hem. Parkerade här hemma kl 16 och lastade bara in väskorna innan för dörren innan vi gick över till grannen. Min ”bröllop’s hår och smink tjej” från Oslo var på besök hos sin pappa (vår granne) och hon ville testa lite olika frisyrer på mig. Vi höll på i flera timmar och det blev riktigt bra. Tillslut blev klockan så mycket att de ville bjuda oss på middag, och även en annan grann familj kom in. Så himla mysigt med grannar alltså!!! :) Vi blev sen kvar där till efter kl 23, då gick vi hem och somnade direkt helt utslagna.

Söndag, 8/3

Vi vaknade strax före åtta och gick då direkt ner till soffan med täcket för att se på Vasaloppet. Fixade här hemma och gick runt o plockade hela förmiddagen med sånt som vi inte gjort på en vecka :P Det är härligt att vara på semester men det är lika skönt att komma hem. Jag lagade lite lätt lunch och sen gjorde vi oss iordning för att åka på kalas. Milla i Lilla Edet fyllde 6 år, stora tjejen.
Vi fikade massor och hade en trevlig eftermiddag med några stycken från Henri’s släkt. När de andra gästerna åkte hem runt 17-tiden övergick kalaset till bröllopsplanering och barnen lekte med de nya leksakerna. Vi diskuterade igenom hela middagen och bestämde många små detaljer – så skönt att ha det gjort. Vi åkte därifrån kl 19 och då var vi såå hungriga. Vi körde förbi Henri’s föräldrar och köpte med oss pizza som vi åt innan vi fortsatte hemåt. Då la vi oss i soffan (och blundade för ALL packning från Sälen som låg över hela vardagsrumsgolvet) direkt och somnade båda två.

KANON vecka i Sälen hade vi som ni kanske förstår och helgen som fortsatte hemma var inte dålig den heller ;)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>